Riktig vänskap

2015-09-01 @ 00:38:35

När allt man funderar på stannar i huvudet så blir det fullt och ibland måste det ut. Jag gör det bäst i text eller att prata med min bästa vän!

Det är inte lätt med vänskap, speciellt inte när man är många tjejer som umgås dygnet runt. Jag är en person som kommer överens med dem flesta och jag gillar att fästa mig vid några närmre vänner, men ändå kunna umgås med "alla". Jag känner därför att jag inte är låst mig till mina närmsta vänner och att jag är mitt emellan "alla". Just nu syftar jag på min klass och de som bor på internatet eftersom de är dem jag umgås med på de flesta dagarna på året. Det kan bli påfrestande att vara omringad av varandra så mycket. Men jag älskar närhet och gillar inte att vara ensam så ofta. Jag gillar att vara omgiven av människor jag tycker om och som får mig att må bra. Men som många andra behöver jag lugn och ro, det är då man söker sig till de personer som är lugnare. Jag orkar inte skratta och skämta hela tiden, men jag vill ändå inte bara gå runt ensam, sitta ensam på rummet eller sitta ensam i klassrummet. Jag vill aldrig känna mig ensam, jag vill bara ha lugn och ro. Ibland behöver jag inte ens vara ensam för att få lugn och ro. Jag vill kunna känna mig fri att göra som jag vill, vara med vem jag vill och därför vill jag umgås med alla mina vänner. Jag vill kunna vara sams med alla och inte skapa några ovänner. Men under åren har jag inte haft det så lätt. Jag har haft lätt att komma in i kompis gäng och skaffa bra kompisar. Men när flera tjejer umgås intensivt kan det bli lite jobbigt och sen kan bråk uppstå och väldigt ofta händer många missförstånd och onödiga bråk för fåniga saker som egentligen inte spelar sån stor roll för att kanske förlora en vänskap. Det har hänt mig, att jag blivit ovän med personer för att det blivit ett missförstånd. Därför vill jag nu välja att inte bli för involverad och vara fri. Jag vill inte hamna i bråk, jag vill kunna byta kompisgäng när det blir för jobbigt. Jag vill vara med olika personer för att det inte ska bli för intensivt och man vill ju inte tröttna på varandra heller. Jag är glad för att jag kunnat gjort det, vara med olika kompisar. Men ibland så är det svårt, när det uppstår små bråk... Som inte alltid är så lätta att lösa.

 

Ibland önskar jag att jag hade fler kill kompisar. För killar är lite mer Chill (inte alla, beror på vilka slags killar man pratar om, det finns för många idioter). Om killar bråkar går det ofta över efter nån dag. När det gäller tjejer så kan vi gå runt och vara sura i flera dagar eller veckor, älta saker och ting och få för oss saker som inte är sant. Sluta helt och prata med varandra, för vad? Ja ingen vet varför... Frågan är då, Varför är vi tjejer så komplicerade? Ibland tänker jag "Vad allt vore mycket enklare som kille"... Jag vill vara tjej, jag har alltid velat vara tjej, men ibland kommer tanken bara "Vad allt vore mycket enklare som kille". 

 

Jag vill inte behöva känna mig orolig att jag ska förlora mina vänner för vad jag gör för val i livet. Jag vill inte låta någon annan styra mina känslor. För mig är riktiga vänner de som stannar, stöttar och finns där för en när man behöver en axel att luta emot, stöttande ord eller bara närhet. Bra vänner accepterar varandra för den man är och vad man vill. 

 

Jag tycker inte att det är rätt att en vänskap ska betyda att den ena personen alltid ska ställa upp och finnas för den andra när man inte får något tillbaka från den personen. Att vara vänner för mig betyder att man hjälps åt och stöttar varandra. Jag tycker att det är viktigt att man har en gemenskap, för att hålla vänskapen vid liv och att man gör saker tillsammans och har roligt ihop. Tillit är viktigt som vänner, om man inte kan lita på varandra, vad har man då? Jag vill kunna lita på mina vänner och jag vill att mina vänner ska kunna lite på mig.

 

När man är nära vänner, riktigt bra vänner så tycker jag att det är viktigt att man kan göra det mesta tillsammans och kan vara sig själv när man är med varandra. Att man känner sig trygg i närheten. Men det är också viktigt att man inte låser sig till just en person, utan att man kan göra saker med andra också. Inte bara varandra.

 

Jag vill känna mig fri, jag vill ha en bra vänskap med en eller fler vänner som är hjälpsam och stöttande, finns där när man behöver en, att jag får vara mig själv och ha roligt med, att man kan hjälpas åt och ha tillit för varandra.  

 

Vänner som håller livet ut, det är riktiga vänner! Riktiga vänner är de som finns där dag som natt, i roliga och tråkiga stunder, oavsett vad som händer så finns vänskapen alltid kvar. 

 

 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: